1. Instituţia Preşedintelui Romaniei – destin entuziast de ţap ispăşitor
2. Guvernul – distribuitor falimentar de peşti
3. Parlamentul – extraterestrul obez, sănătos la celule şi bolnav la trup
4. Justiţia – „Daţi numai câte unul, să ajungă la toată lumea!”
5. Biserica – până la Dumnezeu te mănâncă sfinţii sau lupta împotriva preţurilor de dumping
7. Presa – „Unleash hell!”
5. Biserica – până la Dumnezeu te mănâncă sfinţii sau lupta împotriva preţurilor de dumping
Biserica pare, la o primă vedere, preocupată mult mai mult de ziduri, păduri şi ochiul-dracului decât de sufletul şi bunăstarea credincioşilor. Vectorii comuni de imagine ai Bisericii nu sunt, în rândul populaţiei, călugării eterici cu privirea senină, despre care simţi că ar fi o impietate să spui o vorbă rea, nici doctorii în teologie care să-ţi inspire respect pentru erudiţia lor, ci miile de preoţi parohi, unii agramaţi, destui cu vicii ruşinoase şi dintre care mulţi par să-şi fi obţinut parohia nu pe har, ci pe pile sau şpăgi.
Dacă enoriaşii catolici de prin alte ţări au probleme cu pedofilia unor prelaţi, noi avem probleme cu arghirofilia. Iar arghirofilia unor preoţi e şocantă, dublată nu rareori de o ipocrizie care te îndepărtează nu doar de biserica în care slujesc, ci de Biserică în general. Renumitele „buzunare de popă”, în care intră destul, dar din care nu iese riguros niciodată o chitanţă, sunt subiect de glume, dar deseori şi de indignare.
Instituţia e cotată bine în sondajele de opinie, dar încrederea în Biserică reprezintă, din păcate, mai mult un răspuns comod la o întrebare printre altele decât o convingere. După ce a beştelit bine guvernul, parlamentul şi ce mai e pe-acolo, respondentul român consideră că „dă bine” să aibă şi răspunsuri pozitive, ca să arate că nu e gică-contra, aşa că îşi domoleşte indignarea când e vorba de Biserică şi Armată. Oricum cetăţeanul mediu nu are de-a face prea des cu ele, că doar armată făcea omul o dată-n viaţă şi acum deloc, iar la biserică merge, cum se spune, din an în Paşti. În plus, pentru că nu prea există în niciun sondaj întrebarea „Aveţi încredere în Dumnezeu?”, ci doar cea cu Biserica, unii mai fac şi o confuzie, crezând că răspunzând „da” îşi afirmă de fapt credinţa în Dumnezeu. Sondajele nu sunt deloc recomandate atunci când trebuie să operezi distincţii fine şi să măsori lucruri care ţin de intimitatea fiinţei umane, aşa cum e credinţa. Mai mult, la noi se investighează de obicei doar lucrurile grosiere când se fac recensăminte sau sondaje pe tema apartenenţei religioase, pe când în alte ţări s-a constatat că apar surprize atunci când se pun mai multe întrebari. Spre exemplu, aproximativ jumătate din francezi se declară catolici, dar în 2007 s-a constatat că numai un sfert dintre catolicii declaraţi erau siguri de existenţa lui Dumnezeu, iar aproape jumătate nu a călcat în biserică decât de trei ori în viaţă: la botez, cununie şi înmormântare. În schimb, sondajele noastre nu prea fac diferenţa dintre apartenent formal şi practicant convins.
Din discursurile unor reprezentanţi ai Bisericii, înţelegi că în societate ar fi un fel de conspiraţie a unor forţe malefice care vor să o distrugă. Dacă apare în presă o relatare, cu probe, despre un călugăr homosexual (orientarea sa sexuală fiind, dealtfel, perfect legală în termeni laici), e vinovată presa. Dacă enoriaşii dintr-un sat se revoltă împotriva preotului beţiv, afemeiat şi care întârzie la înmormântări, sunt vinovaţi „sectanţii” care s-au oploşit în sat şi otrăvesc minţile oamenilor, sădind neîncrederea în păstorul turmei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu