sâmbătă, 18 iunie 2011

Blestemul pasajului. Operațiunea Tulumba

Update 20 iunie, ora 16:00: Veste bună! A dispărut furtunul. Sper că și apa :).

Știm cu toții că pasajul de la Hala Centrală a înghițit milioane de Euro, pentru proiectare și realizare. Cu toate suplimentările de buget și amânările consecutive ale termenului de finalizare, problemele continuă să apară și, din câte se pare, nu e vorba doar de ruinele găsite sau de faptul că hidroizolația esplanadei a cedat și trebuie refăcută.

În 2009, primarul admitea că există o problemă legată de pânza de apă freatică: ”Ar trebui să continue mai în profunzime cu săpăturile, dar este imposibil. Pânza freatică este prea sus. Acum, caută o soluție tehnică pentru a duce pânza mai jos, altfel pasajul va fi în pericol de a fi inundat. Dacă rezolvă această problemă, lucrările vor avansa foarte repede”, spunea Gheorghe Nichita.

Așadar, în 2009 se căutau soluţii tehnice pentru coborârea nivelului pânzei freatice cu 2,5 metri. Cum lucrările au continuat, cum ni se tot promite finalizarea și ni se dau tot felul de detalii despre cum va arăta pasajul (până și despre tipul de pardoseli care vor exista), orice om normal înțelege că s-au găsit soluțiile tehnice care se căutau acum doi ani. Așa să fie oare?

Cum sunt curioasă din fire, am descoperit o poveste care ridică, totuși, mari semne de întrebare.



















Observând că din șantier iese, de ceva vreme, un furtun pus în dreptul gurii de canal de lângă trecerea de pietoni și prin care se scurge un șuvoi bogat de apă, am presupus, la început, că este vorba de o avarie. Cum timpul a trecut și se tot scurgea apă în canal, m-am gândit că e vorba de apă din rețeaua de alimentare a orașului, pe care o plătim cu toții la ”pierderi”, așa că m-am hotărât să întreb pe cineva care lucrează în șantier ce fel de avarie e aceea, de nu se poate repara și se face așa o risipă. Gândindu-mă că, dacă sunt mai mulți lucrători la un loc și cu șeful care-i supraveghează, nimeni n-o să vrea să-mi spună adevărul, am așteptat până am prins un muncitor singur și l-am întrebat.

Curiozitatea mi-a fost recompensată cu o poveste halucinantă. Nu știu dacă e 100% adevărată, dar cred că atât autoritățile, cât și constructorul ar trebui să dea un răspuns.

Pe scurt, iată ce mi-a spus muncitorul respectiv: s-a ajuns la pânza freatică și s-au continuat lucrările, deși era necesar să se proiecteze și realizeze un sistem de drenuri înainte de a construi. Știm cu toții că nici măcar un amărât de bordei nu poți face dacă nu ai un studiu geotehnic și specificații clare privitoare la fundație, fiindcă nu obții autorizație să construiești.

Pentru că nu s-a găsit încă o rezolvare a problemei pânzei freatice, s-a apelat la o soluție temporară: s-au adus două pompe care lucrează 24 de ore din 24 și pompează apa în gura de canal de lângă șantier. Omul nu știa când și cum se va rezolva problema, dar am înțeles că e una serioasă, din moment ce nu s-a găsit o variantă acceptabilă până acum și s-a mers pe o cârpeală, tratând doar simptomele, nu și boala.

Mi s-a părut atât de ciudată toată povestea, încât m-am temut că mă ia peste picior muncitorul. Am verificat apa: e, într-adevăr, limpede și rece ca apa de fântână, mult mai rece decât apa din rețeaua de alimentare cu apă potabilă a orașului.


















După scandalul cu infiltrațiile de la Palat, cred că trebuie investigată puțin, de către cei care se pricep la aceste lucruri, și povestea de la Hala Centrală. Cum a ieșit autorizația pentru această construcție și cum s-a aprobat proiectul fără găsirea unei metode de rezolvare a problemei, dacă din studiul geotehnic reieșea că nivelul pânzei freatice e atât de aproape încât se va ajunge cu săpăturile acolo? Sau poate a fost greșit studiul geo? Sau nu s-a executat corect sistemul de drenare?

Sper ca totul să fie o alarmă falsă, deși faptele descrise (pompele, furtunul, apa din pânza freatică scursă în canal) există și se văd cu ochiul liber. Altfel, pare un blestem, dar nu neapărat al pasajului, ci al nostru, al ieșenilor, care ne pricopsim cu tot felul de ctitorii în care proiecte de milioane de Euro atârnă de ...o tulumbă.

11 comentarii:

  1. Domnul M.Chirica - Cel mai Atehnic Director Tehnic nu are nimic de spus ?

    RăspundețiȘtergere
  2. Mi s-a transmis punctul de vedere al Primariei, intrucat tocmai am avut o discutie prin telefon cu dl Daniel Matasaru. Primaria spune ca este vorba doar de o teava fisurata. Cum eu, ca si toti iesenii, doresc ca acest pasaj sa se finalizeze fara probleme, sper ca acesta este adevarul. E posibil ca muncitorul sa nu fi avut habar de ceea ce se intampla. Ramane intrebarea, la care sunt sigura ca vom avea, de asemenea, un raspuns in perioada urmatoare, de ce, in acest caz, nu s-a rezolvat in atata timp problema minora a unei tevi fisurate si s-a preferat scoaterea apei cu pompa.

    RăspundețiȘtergere
  3. @Anonim, ora 08:57: Cred ca puteti spune ce aveti de spus si fara sa aplicati etichete care i-ar putea jigni pe cei nominalizati, nu?

    RăspundețiȘtergere
  4. Doamna, v-au aburit in ultimul hal. Ce teava fisurata? Problema e veche, am vazut-o si eu din masina la semafor si cred ca e grava din moment ce sint dispusi sa spuna ca iesenii platesc in draci apa care se scurge la canal, decit sa spuna adevarul.

    RăspundețiȘtergere
  5. am fost acum pe acolo si apa curge in continuare. de ce nu merge presa sa verifice de unde vine apa ca sa stabilim una si buna? si mai am o intrebare: daca e un singur furtun de ce sunt 2 pompe?

    RăspundețiȘtergere
  6. @sacagiul: Aveti dreptate, curge si acum. Cat despre cele doua pompe, nu stiu ce sa va raspund. Mie asa mi-a spus angajatul santierului, ca sunt doua. Nu l-am intrebat de ce.

    RăspundețiȘtergere
  7. @Anonim, 14:42: E posibil sa fie cum spuneti. Totusi, dati-mi voie sa sper ca reprezentantii administratiei locale nu ne "aburesc".

    RăspundețiȘtergere
  8. Sint tot eu, anonimul de la 14.42. Acum de ce-i aparati pe cei care nu merita aparati? V-au amenintat cumva sau e altceva la mijloc? Si are dreptate Sacagiul, de ce nu merg chiar acum 2-3 ziaristi sa filmeze in santier?

    RăspundețiȘtergere
  9. @Anonim 14:42 (si 17:35): Daca asta e ingrijorarea dv., va garantez ca nu m-a amenintat nimeni. Daca ar fi facut-o, prima reactie pe care as fi avut-o ar fi fost sa fac publice amenintarile. In ceea ce priveste ideea ca ar fi "altceva la mijloc", ma voi preface ca n-am inteles ce insinuati.
    Ziaristii pot sa mearga sa verifice, dar e doar optiunea lor. Eu am adus la cunostinta publicului ce am aflat, iar mai departe nici nu apar, nici nu acuz pe nimeni; deocamdata astept sa se clarifice aspectele sesizate.

    RăspundețiȘtergere
  10. adica ashtia vor sa credem ca ei nu sunt in stare sa repare o tzeava in citeva saptamini, dar sunt in stare sa rezolve o problema f.f. dificila ca pinza freatica din iashi. orashul nostru e recunoscut ca are problema asta cu pinza freatica, nu numa la hala, ci peste tot. totushi ii cred cu ceva: chiar nu sunt in stare sa repare nici macar o tzeava!

    RăspundețiȘtergere
  11. Doamna Condur, nu va bucurati degeaba ca adisparut furtunul. Au facut racord subteran in canalizare, asta au facut! Nu pot sa va spun mai mult, ca si asa a iesit deranj mare cine va spus. mai cercetati!

    RăspundețiȘtergere